Debattfrossa!

Har precis kommit hem från 2½ timmes debatt med politiker, där föreningarna Harmångers Framtid, Strömfacklan och Stocka Friskola kallat samman till en debatt med kommunalpolitikerna i vår kommun.

Harmångers högstadium har ju, i kommunfullmäktige röstats ned, med 17-14, så en avveckling ska påbörjas och elever från Sågtäkten, Strömsbruk, Stocka, Harmånger och Jättendal ska istället åka buss till Bergsjö och dess högstadium. Vilket större delen av befolkning och föräldrar motsätter sig på den östra sidan.
I en enkätundersökning svarade 132 st, och av dessa är det 7 som kan tänka sig låta sitt barn bussas till Bergsjö för att gå i skola där.
Anledningen till att så många väljer att INTE läta barnen gå där, är kvalitén på undervisningen och restiden. Vi har E4 här. Dvs, 25 min till Hudiksvall och två högstadium och 40 min till Njurunda/Kvissleby eller om man så vill, Sundsvall.
Nedläggningen grundade politikerna på ett flertal undersökningar som gjorts av inhyrda "proffs i saken", och siffrorna har senare snyggats till lite från kommunfullmäktiges sida, för att hamna till Bergsjös favör. Undersökningarna har klassats som undermåliga och orättvisa, då Bergsjös skola bedömts som 4-9 skola och Backens skola som 6-9. Vilket då ger Bergsjö fler elever och mer lärare.

Föreningarna som jag tidigare nämnde, har granskat undersökningarna och kommit fram till att dessa är bristfälliga, och ville ikväll, bjuda in politiker och medborgare, för att visa att det inte accepteras att grunda så stora och allvarliga beslut på så dåliga underlag som det gjorts, och kräva att beslutet rivs upp, eller prövas om.
Det blev några heta debatter, pajkastning förekom också, men jag tror meddelandet gick fram till de flesta. För att citera Stig Eng, C : "Er reaktion väger betydligt mer än några siffror på papper i detta fall."

Så nu bönar jag och ber, att de ska välja att riva upp beslutet och tänka igenom alternativen ännu en gång. För denna gång var det verkligen inga dåliga alternativ som föreningarna samarbetat ihop. Jag hoppas innerligt, att mina barn ska få gå här i Harmånger på högstadiumet, och att de ska få en bra och väl genomtänkt undervisning med hög kvalitét.




När jag sen kom hem, berättade Micke att Ludde har 40.2 i temp och Melwin 38.1, så i morgon blev det inget dagis. Igen. De som längtat så.
De får dras med mamman hemma, ska försöka baka bullar till lördag, men vi får se hur det går med en liten..
Måste märka alla kläder oxå, det har jag inte hunnit ännu.
Skulle ha städat innan onsdag, för då fyller Ludde år, och även om han har feber, så gissar jag att någon kommer.
Sen skulle det inte skada om jag själv fick hålla mig frisk, börjar få lite feber jag med. Vet ej om det är sen de tog stygnen idag, eller om mitt svidande i halsen verkligen inte är nån "noja" utan "på riktigt"..?

Faaan! Har verkligen inte tid, varken med sjuka barn, eller en sjuk Ida...

       

                              Vill ha vår och friska barn nu!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0